onsdag 15 november 2023

Hur vet man om man har autistiska drag?

Rubriken för dagens inlägg är "Hur vet man om man har autistiska drag?" och det är verkligen en viktig fråga. För många av oss som lever med autism är det inte alltid uppenbart eller enkelt att förstå vad som egentligen händer inom oss. Men först och främst, tack för att ni är här och läser, det betyder mycket för mig att vi kan dela dessa tankar och erfarenheter tillsammans.

När jag tänker på min egen erfarenhet av att förstå min diagnos, så var det inte en enkelt. Det var först när jag började lägga märke till vissa mönster i mina reaktioner och beteenden som jag började inse att det finns något mer bakom det hela. Det var som att bitarna i ett pussel sakta började falla på plats och skapa en klarare bild av vem jag är.

Autism är en mångfacetterad diagnos och det är viktigt att förstå att det inte är något att skämmas över eller att se som en begränsning. För mig har det snarare varit en ögonöppnare för att förstå mig själv och min omgivning på ett djupare sätt. Genom att förstå mina autistiska drag har jag lärt mig att ta hand om mig själv på ett sätt som jag aldrig tidigare hade trott var möjligt.

Det finns olika sätt att identifiera autistiska drag, och en av dem är att vara uppmärksam på ens egna reaktioner på olika situationer. Kanske har du lagt märke till att vissa sociala interaktioner känns mer påfrestande för dig än för andra. Kanske har du känt dig överväldigad av starka ljud eller starka ljus. Kanske har du en förmåga att fokusera intensivt på ett specifikt intresseområde, som för mig främst är datorspel och teknik.

Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns en enda mall för hur autism kan visa sig. Det kan vara olika för var och en av oss, och det är en del av den vackra mångfalden i världen. Att ha autistiska drag innebär inte att man är mindre värd eller att man inte kan uppnå sina drömmar och mål. Det handlar snarare om att lära sig navigera i världen från en annan synvinkel, en synvinkel som kan vara oerhört berikande om man ger den chansen.

Så hur vet man om man har autistiska drag? Det första steget är att vara öppen för att utforska sig själv och sina reaktioner på världen omkring oss. Det kan vara en god idé att söka professionell hjälp och få en ordentlig utredning om man misstänker att man har autistiska drag. Det finns många duktiga och förstående experter där ute som kan hjälpa till att vägleda dig.

För mig började ljuset gå upp att jag kanske har autism när min son fick göra sin utredning. Plötsligt så blev jag insatt i vad autism är och insåg att jag kan checka i många av dom där rutorna i protokollet själv. Så om du har en fundering på ifall du har autistiska drag så kan du kanske börja med att läsa på om vad autism är och vad som är typiskt för autistiska personer. Att du är här och läser är ett bra första steg och jag vill egentligen bara uppmana dig om att fortsätta läsa mina inlägg för att förklara autistiska drag det gör man inte på en kafferast. 

Samtidigt vill jag påminna om att det är viktigt att vara snäll mot dig själv och att inte vara för hård mot dig själv i den här processen. Vi är alla unika individer med våra egna styrkor och svagheter, och det är dessa skillnader som gör världen till en så fantastisk plats att leva på.
Så fortsätt att utforska, fortsätt att lära dig och fortsätt att vara modig i din utforskning av dig själv. Skriv gärna en kommentar om dina funderingar kring autism, tillsammans kan vi skapa en mer förstående och inkluderande värld för oss alla.

Tack för att ni läste. Och glöm inte att lämna en kommentar om ni har egna erfarenheter eller tankar att dela. Det betyder mycket för mig att höra från er och att vi kan stötta varandra i den här gemenskapen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jakt och Fiske som Avkoppling för Individer med Autism

I dagens hektiska samhälle är det avgörande att hitta sätt att koppla av och återhämta sig. För personer med autism kan jakt och fiske vara...