lördag 11 november 2023

Ett av mina viktigare specialintressen...

 Jag blev påmind i gruppen Autism- och Asperger på Facebook om hur viktigt det kan vara med musik för vissa. För mig så har musiken alltid funnits där.

Mina tidiga minnen av musik är när jag diggade Köppebergsvisan hos min dagmamma samt det där bandet som jag fick av min bror med Queen. "Bergsprängaren" som jag önskade och fick i julklapp som 6 åring var en ytterst kär ägodel och det spelades ofta musik som jag gillade.

Vissa autister har fått en otrolig förmåga att skapa och spela musik, det har tyvärr inte jag fått. Jag har drömt om att kunna spela och skapa musik i hela mitt liv men alla instrument som jag provat på kräver en finmotorik som jag helt enkelt inte har samt en taktkänsla och en känsla för ljud som jag också saknar. Det låter helt enkelt inte på samma vis när jag spelar som när jag tänker fram musiken. Att jag inte kunnat lära mig att spela något instrument är dock inget som jag lider av, jag njuter i allra högsta grad av andras musik så gott som dagligen.

Min musiksmak har alltid vart bred men vissa artister och band har naturligtvis spelats mer än andra. Jag nämnde i ingressen Queen och kassetten med Radio Gaga och Flash har jag säkert spelat tusentals gånger. Och även fast Freddie Mercury försvann där i början på -90talet så lever ju faktiskt musiken kvar. Följer exempelvis fortfarande Brian May med spänning och hoppas att jag har möjlighet att se honom live nån gång.
Bandet som var no1 hos mig under tonåren blev av någon konstig anledning Aerosmith. Framförallt gillar jag deras bluesiga musik som dom gjorde på -70talet. Aerosmith har snurrat på skivtallriken så pass mycket så jag kan dom flesta texterna, men idag spelar jag dom aldrig. Jag har väl tröttnat. 
Punk, metal och grunge var ju stort när jag var tonåring och det har inte passerat obemärkt. Band som Nirvana och Foo fighters, Rage against the machine, Soundgarden, Green Day, Metallica, Sabbath, Iron Maiden, Accept och Twisted sisters har ofta figurerat i min spellista. Många av dom har jag dessutom lyckats se live då jag under en period åkte på varenda konsert som jag kunde gå på. Många städer runt om i Europa har jag besökt bara för att gå på en konsert och sedan åka hem. Idag hade jag antagligen turistat lite mer om jag besöker London, Haag eller Amsterdam. Jag var dock inte intresserad av staden då utan det var endast konserten som var av vikt.

Att gå på konsert är ju kanske inte självklart för någon med Autism. Massor med folk, hög ljudnivå, en massa ljus och andra saker som kan vara överväldigande för någon som har problem med att lysrören låter när jag kliver in i en butik. Men om intresset är nog stort så kan min hjärna plötsligt stänga av dom där distraktionsmomenten. Jag har haft den insikten ett tag nu och använder mig av det när jag går i miljöer som jag finner jobbiga. Att lyssna på ZZ-top i mina lurar gör att inköpet av julklapp i gallerian går mycket enklare.

Nu har ju mitt musikintresse inte bara sträckt sig till att lyssna på musik utan har också bidragit till en hel del nörderi då det kommer till olika stereoanläggningar. Bilen har sett väldigt många olika förstärkare, baslådor och tweetar medans stereon där hemma endast begränsats av min nuvarande budget. Tyvärr så kan man ju inte riktigt bygga och hålla på med en dunder stereo hemma när man bor tillsammans med andra som kanske inte vill lyssna på "min" musik så idag har vi ingen stor stereo hemma. I garaget så har inte budgeten tillåtit önskestereon ännu.

Om jag nu gjort dig nyfiken på min musiksmak så tänkte jag att jag kan väl ge dig två länkar med musik som jag gillar.
Crank it up En lista med musik som jag skruvar upp volymen när den spelas på radion.
Ståpäls, en lista med musik som får håren att resa sig på mina armar.

Om du liksom jag gillar musik men har svårt att få lyssna ostört eller inte vill störa andra så kan jag tipsa om några bra budgetalternativ till lurar samt en kompaktstereo som ger förvånandsvärt bra ljud från sitt lilla format och kompakta pris. Klicka gärna på länkarna och handla då jag får en liten kompensation från Amazon och det hjälper mig att fortsätta med mitt bloggande.

Soundpeats Mini pro En fantastisk lur som jag har haft med mig dagligen i snart 6 månader. Ljudet är bra med tanke på priset samt lurarna har ANC (Aktiv brusreducering). just ANC har blivit en dealbreaker för mig senaste åren då jag inser hur mycket det hjälper mig i min vardag när intrycken blir för många och stora.

JBL Tune 760, en lur som jag tipsat om många gånger men den är väldigt bra med tanke på priset. Även den här luren har ANC men om du inte gillar inears så är nog det här den bästa budgetluren i min värld. Har testat ganska många lurar men dom flesta av dom billigare lurarna sitter oftast väldigt dåligt. Dom trycker för hårt eller inte alls och har många gånger obekväma kuddar. JBL gör en bra lur här som inte kostar som ett hemmansköp. 


Grundig CMS 1050 Jag som närapå helt hade gett upp tanken på att ha en stereo här hemma... men när jag hittade den här så fick jag faktiskt köpa den även om den inte riktigt platsade i budgeten. Den tar liten plats och även om den inte spelar speciellt högt så har den ett otroligt klart och rent ljud. Det är dock ingen stereo för den som tänker poppa en massa basdrivna låtar men för vardagslyssnande så funkar den utmärkt. 

Jag som hade ett par grymma tiotummare kopplade till min yamahaförstärkare när jag var ungkarl och två rejäla PA-lådor som man kunde använda som bardisk, saknar det visserligen ibland men inser att mitt musiklyssnande idag inte kräver mer än det vi har hemma. När jag vill spela högre så blir jag ändå tvungen till att använda lurar. Och om du bodde granne med mig när jag spelade som mest och högst, förlåt, jag förstod nog inte riktigt hur mycket det kan störa.

Gillar du musik? Är det kanske en livsstil? Spelar du något instrument? vilken är din musiksmak? Har du en grym stereo? Har du lyssnat på mina spellistor? Lämna gärna en kommentar nedan och berätta. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jakt och Fiske som Avkoppling för Individer med Autism

I dagens hektiska samhälle är det avgörande att hitta sätt att koppla av och återhämta sig. För personer med autism kan jakt och fiske vara...