lördag 28 oktober 2023

Att skapa broar, inte barriärer.

Hej alla, jag har pratat om många ämnen här på Manly Minutes, men idag vill jag prata om något väldigt nära mitt hjärta. Som ni vet blev jag diagnostiserad med högfungerande autism för drygt fem år sen. Idag vill jag prata om hur vi kan skapa broar och riva barriärer, i autismens värld. 
Autism. Bara ordet kan kännas skrämmande. För en del av oss är det en diagnos som förklarar en hel del av våra utmaningar, olikheter, men också styrkor. För andra är det en diagnos som kommer med en massa frågor, osäkerhet och kanske till och med lite skräck. Men låt mig berätta en sak: Autism är inte något att frukta. Det är bara ett annan sätt att se världen på, ett annan sätt att processa information, ett annan sätt att vara människa. 

Det är fem år sen jag fick min diagnos, men autismen har alltid varit en del av mig, även om jag inte visste vad den var. Jag har alltid känt det som att jag var annorlunda, att jag processade saker på ett annat sätt än andra, att jag reagerade starkare på vissa saker och mindre på andra. Det var en del av mig som jag inte kunde förstå, inte kunde förklara. Och när jag fick min diagnos, när jag förstod att jag hade autism, så kändes det som att en lampa tändes. Plötsligt förstod jag mig själv bättre, och jag kunde förstå andra bättre också. Det är lätt att fastna i synsättet att autism är en barriär, ett hinder, nåt som vi behöver övervinna eller bekämpa. Men jag ser det inte så. I själva verket är det viktigt för mig att påminna er alla om att autism är en del av vem jag är, det är inte nåt som kan eller bör tas bort.

Det är en neuropsykiatrisk funktionsvariation som innebär en rad olika symtom och egenskaper. Många av oss har unika styrkor, som kreativitet, uppmärksamhet på detaljer, förmågan att se mönster och följa regler, och ofta en otrolig inlärningsförmåga inom specifika områden. Men det finns också utmaningar som kan vara svåra att hantera.

För att leva med autism behöver man skapa broar, inte barriärer. Det kan låta som en klyscha, men det är så sant. För många av oss med autism är det lätt att känna sig isolerad, som om vi lever i vår egen lilla värld. Men vi behöver inte vara ensamma. Vi kan bygga broar till andra, till samhället, till världen runt omkring oss. För mig och många andra med autism kan världen vara överväldigande. Vissa dagar är allt för mycket: ljud, ljus, social interaktion. Men det är inte världen som är problemet. Problem uppstår när vi inte får den förståelse och stöd vi behöver för att navigera i den här överväldigande världen.

Om vi ska skapa broar och överbygga barriärer, behöver vi ändra hur vi ser på och förhåller oss till autism. Vi behöver fokusera på förståelse, acceptans och inkludering, snarare än att "lösa" eller "bota" autism. Vi behöver tänka på att bygga broar av förståelse mellan den autistiska och neurotypiska världen. Men hur gör man det? Hur bygger man broar när man kämpar med sociala situationer, sensoriska överbelastningar och alla de andra utmaningar som kan komma med autism? Här är några tips:
  • Förstå din autism. Vi är alla olika, även inom autism-spektrumet. Lär dig vad autism innebär för just dig. Vad triggar dig? Vad lugnar dig? Vilka är dina styrkor? Dina utmaningar?
  • Sök stöd. Du är inte ensam. Det finns massor av resurser där ute, från stödgrupper och forum till professionell hjälp. Använd dom.
  • Var öppen. Du behöver inte skämmas för din autism. Det är en del av dig, och du är perfekt precis som du är. Var öppen med det, både för dig själv och för andra.
  • Lär dig självregleringstekniker. Dessa kan vara livräddare när det kommer till att hantera överbelastning och andra utmaningar. Hitta de tekniker som fungerar bäst för dig och använd dom.
  • Var tålmodig. Att bygga broar tar tid. Det är ok. Du gör ditt bästa, och det är allt som räknas.
När vi bygger dessa broar, kommer vi att skapa en värld där autistiska personer kan leva och trivas, snarare än att bara överleva. Detta handlar inte bara om autistiska personer utan om hela samhället.
Det handlar om att skapa förståelse, inte bara bland dom som har autism, utan också bland dom som älskar oss. Det handlar om att utbilda dom om vad autism verkligen innebär, om utmaningarna vi står inför och styrkorna som vi har.

Det handlar om att bygga broar mellan oss och dom som kanske inte förstår vad det innebär att leva med autism. Det handlar om att lära dom att det inte är något att frukta, att det inte är något att skämmas över, att det bara är en annan sätt att uppleva världen.

För dom som älskar oss, finns det också en hel del att lära. Det kan vara svårt att veta hur man stöttar någon med autism. Det kan vara frustrerande när vi inte kan uttrycka våra känslor på samma sätt som andra, eller när vi har svårt att hantera vissa situationer. Men det är här broarna kommer in.

Dessa broar byggs genom förståelse, empati och stöd. Dom byggs genom att acceptera oss för vilka vi är, och genom att hjälpa oss att hitta våra egna sätt att navigera i världen. Dom byggs genom att förstå att även om vi kanske upplever världen annorlunda, är våra känslor, tankar och erfarenheter lika viktiga och värdefulla som någon annans.

Det är dags för oss att börja bygga dessa broar. Det är dags för oss att börja förstå, acceptera och inkludera, snarare än att ständigt försöka passa in, anpassa oss, och övervinna.
Låt oss börja med att skapa en plats där vi kan lära av varandra, där vi kan stödja varandra, där vi kan bygga broar av förståelse och acceptans.

Kommentera gärna med dina tankar, erfarenheter eller frågor här nedan. Och glöm inte, det är bara genom att prata om dessa saker som vi kan börja att skapa en förändring. Alla behöver göra sin del för att skapa broar och överbygga barriärer i autismens värld. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jakt och Fiske som Avkoppling för Individer med Autism

I dagens hektiska samhälle är det avgörande att hitta sätt att koppla av och återhämta sig. För personer med autism kan jakt och fiske vara...