lördag 11 mars 2023

Varför detta stimmande? och vad är det?

 Det är kanske det som gemene man förknippar mest med autism för att det är det som syns mest på en autistisk person. I film och media så har man alltid sett stimmande autister när man ska visa på att någon har autism. Det är något som jag reflekterat över när jag sett filmer som med autistiska personer i huvudrollen som Rainman, och för den delen även tv-serier.

En sorts stimtoy
Rent tekniskt sett så beskriver man stimmande som en repetitiv rörelse eller ljud som är avsett att ge sensorisk feedback. Det kan vara fladder med händer, fingerviftningar, tuggande på kläder eller liknande, vickande eller lirkande med föremål, vrida på armar, ben eller huvud, eller göra ljud som hummande, sjungande eller skrikande. Ofta så hamnar man helt i sin egen värld och utestänger omgivningen. Det kan vara en effektiv metod för att släcka bort störande moment.
    Vad är då stimmande? Numer är det ett sätt för mig att försöka få ordning på tankar och virrvarr i mina tankar. Det händer mest när jag är kreativ, skapar något eller när jag hamnar i ett läge där jag inte kan allt och jag lär mig nya saker, exempelvis om jag försöker laga bilen eller om jag snickrar en byrålåda.

Personer med autism kan stimma för att hantera överstimulering eller understimulering av sina sinnen. Det kan vara en mekanism för att hantera stress eller ångest som en sorts självreglering när man blir överväldigad av känslor
    När jag stimmar så kan det bli en ganska ordentlig diskussion med mellan min mun och mina tankar. Jag tänkte en gång att jag borde spela in mig själv när det händer men tyvärr är det rätt osammanhängande då tanken ofta går snabbare än munnen. Det händer mer än en gång att man fått ursäkta sig till sina kollegor med orden att jag tänkte visst högt. Jag har också stunder då jag biter på naglarna eller kliar mig otroligt mycket. Det är ju tyvärr något som inte är så kul när man plötsligt blöder en massa bara för att man är orolig över något.

Det är viktigt att inse att stimmet är en naturlig del av ett autistiskt beteende och det är inte nödvändigtvis något som man behöver ändra eller korrigera. Istället så kan det vara en stor del av en persons självuttryck och självreglering. 
    Sonen stimmar precis som jag. Han är dessutom ofta i rörelse när han stimmar och det kan vara både promenerande runt rut i huset och på gården, viftande med armar, pinnar och liknande redskap. Jag tror inte att hans stim beror på att han känner behov av att kunna uttala R Han har däremot till skillnad från mig ganska svårt att lära sig saker i skolan. Hans stimmande beror säkert på fler saker än så. Det kan vara hans sätt att organisera monstren i Minecraft eller att bearbeta saker som hänt i hans närhet. Jag vet inte och jag vet inte om jag vill fråga då det egentligen kan vara väldigt privata tankar som han behöver bearbeta. Jag tycker dock att hans stimmande är väldigt energikrävande för min egen del då jag har svårt att koppla bort bruset som kommer från hans mun.
    Om stimmet är problematiskt så kan det finnas sätt och tekniker för att hjälpa personen att hitta andra sätt att hantera över eller understimulering eller stress. Exempel på sådana metoder kan vara:
  • Andningstekniker, och avslappningsövningar. En metod som har hjälpt mig när jag haft svårt att stanna av och slappna av. Det finns mängder av mindfulness och yogaövningar som man kan testa.
  • Sensorisk diet, en plan som hjälper personer med autism att få rätt mängd sensorisk stimulering under dagen. Det kan innebär att man planerar vissa aktiviteter eller övningar som ger en sensorisk stimulering som personen behöver.
  • Fysisk aktivitet kan hjälpa till att reglera känslor och minska stress och ångest. För min egen del  så ger fysisk aktivitet en trötthetskänsla som hjälper mig att slappna av. Det kan vara så enkelt som en promenad eller deltagande i någon fysisk aktivitet som man tycker om.
  • Sedan finns det förebyggande strategier. Det kan vara att man skapar en lugn, ordnad och trygg miljö utan starka ljud och ljus. Man kan planera pauser eller rutiner som hjälper till att hantera dagen. I våran familj så tänkte vi en hel del på detta när vi planerade vårt boende. Man kan skapa ett dekorerat hem men man måste ta det i små steg och tänka på hur man får det ordnat med ett lugnt intryck.
  • Jag finner ofta hjälp av att lyssna på musik, en pod eller radio när jag får för många intryck. Ibland så är det mina anc-hörlurar som är min bästa investering för att få ro. Det är dessutom en allt viktigare del för mig som har arbetat hårt med att förtrycka mitt eget stimmande i många år.
Nu ersätter ju inte det här stimmande, det är fortfarande en hjälpsam självregleringsteknik för personer med autism. Men man kan använda dessa tekniker som ett komplement för att hantera överstimulering eller understimulering samt stress. 

I vårt hem så märks det ofta tydligt när det är stressigt i vardagen, det som är jobbigt för mig är att sonens stimmande är väldigt stressande för mig. Jag har oerhört svårt att koncentrera mig, eller för den delen att slappna av när han stimmar. Jag som har mångårig livserfarenhet har dessutom lärt mig att stimmande inte är speciellt accepterat i samhället så jag har under många år förtryckt mitt eget stimmande och går undan när jag det blir för mycket. Det är en sak som jag märker att sonen också har börjat göra, han har inga problem att stimma hemma men det händer inte längre på gården i samma utsträckning som tidigare, det kan ju vara någon som går förbi.
    När sonen stimmar "för mycket" så försöker jag prata med honom för att försöka förstå varför han stimmar och försöka förstå orsaken till vad som triggar honom. Ibland är det supersvårt men ibland kan man lösa knutarna och det skapar lugn både för mig och honom. Det fins även hjälpmedel som kan vara lugnande, ett exempel är en "piggboll", en såndär hundleksaksboll med piggar på. Den kan man använda och "massera" på den som är uppvarvad. Om inte annat så brukar en sån strategi bryta av för stunden så att man kan nå igenom stimmandet.

Det finns "stimleksaker" som man kan införskaffa. Min erfarenhet är att dessa "special" grejor sällan funkar men om man exempelvis tuggar sönder kläder så kan ett halsband med en silicongrej kanske vara ett alternativ? 
Det här är kanske det vanligaste som man nämner när man talar om "Stim Toys". Sonens favorit stimleksak är ett skumgummisvärd som han fick för flera år sedan, han som gärna viftar och utrycker sig när han stimmar vill gärna ha något i handen när han gör det. Skumgummisvärdet har blivit en bra ersättning för blompinnar, fjärrkontroller, klädhängare och liknande saker.
Om man söker en stimleksak så behöver man fundera på vad den stimmande gör när man stimmar. Det är nämligen högst individuellt och kan även förändras när tankemönstret utvecklas. 

Exempel på hjäpmedel och leksaker som du kan testa:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jakt och Fiske som Avkoppling för Individer med Autism

I dagens hektiska samhälle är det avgörande att hitta sätt att koppla av och återhämta sig. För personer med autism kan jakt och fiske vara...