lördag 11 februari 2023

Mina tips på hjälpmedel i vardagen för Vuxna med Autism.

Behöver en vuxen med Autism hjälpmedel? Jag som är högfungerande borde väl klara mig utan hjälpmedel kan man tycka. Och viss det finns personer med autism som klarar sig bra helt utan hjälpmedel i vardagen. Men i vissa situationer så kan man behöva hjälp för att kompensera för svårigheter med kommunikation, social interaktion eller uppmärksamhet. Det är viktigt att kunna identifiera svårigheterna och behoven för att hitta lösningar som hjälper. 

När jag kom i kontakt första gången med vuxenhabiliteringen så fick jag frågan om jag behöver några hjälpmedel i min vardag. Alltså hur ska man svara på det?Jag var knappt ens medveten om att jag hade problem i min vardag, än mindre fanns det kännedom om att det finns hjälpmedel. Jag hade visserligen ett försprång då jag har gjort resan med hjälpmedelscentralen för sonens del och kände till vissa strategier sedan innan. Men bildkort, checklistor, klocka och tavlor kände jag inte riktigt att jag hade behov av. Nej tack för mig sa jag och lämnade habiliteringen.

Det tog ett år så fann jag mig själv i kontoret hos personen som hjälpt mig mest av alla förutom min fru. Jag hade nämligen fått kontakt med en arbetsterapeut som verkligen intresserade sig för mig och min familjs situation. Hon peppade och ställde dom rätta frågorna. Jag funderade och började googla om det finns bättre verktyg än dom jag har. Gissa om att det finns smarta saker. Men dom flesta är inte aktuella för mig. 

Jag har alltid vart sådan att jag hatar att missa en tid, om någon vill träffa mig eller om jag planerat något så vill jag absolut inte missa det. Därför har jag sedan tidiga tonåren alltid haft en fickalmanacka som jag ständigt fyllt i möten och viktiga saker i. Modernt eller hur, men redan innan jag fick min diagnos så hade jag börja använda Google calendar. Ett i mina ögon fantastiskt verktyg som verkligen hjälpte mig, men jag såg vissa brister. Min fru exempelvis vill absolut inte hålla på med "teknikalmanackan" så att synka en sak med henne blev genast arbetsamt. jag gillade inte att kalendern snabbt kunde bli grötig och oöverskådlig.  Jag nämnde detta för min arbetsterapeut och hon sa snabbt.. men det är väl inga problem, nog måste det finnas bättre almanackor. Och det gör det, idag har både jag och sonen en Abilia MEMOplanner. Där vi får ordning på vårat liv. Jag har även en app i telefonen som synkar så det blir bra överskådligt. Det funkar för då kan alla i familjen se vad som är planerat.

Det finns en annan sak som jag inte hade tänkt på som hjälpmedel innan. Jag som hatar med passion att tala i telefon och föredrar att skriva om jag vill något. Det har alltid vart svårt för mig att behålla relationer då relationer dör om man inte håller kontakt. SMS har funnits sedan millennieskiftet och det funkar till viss del men idag med alla smarta telefoner så har vi fått bättre hjälpmedel. Jag använder messenger, Whatsapp och några andra liknande tjänster. Jag förstår inte riktigt hur det var innan, men idag kan jag till och med tycka att det känns inte alls så farligt att ringa för jag har lyckats upprätthålla kontakten med personerna.

Det händer faktiskt att jag tar
på mig lurarna utan att lyssna
på något. Bara för att få det tyst.

  Senaste åren har jag hittat något helt fantastiskt, ANC(Active Noise Cancellation). Jag som alltid stör mig på bakgrundsljud som fläktar, lysrör och buller. Jag har haft en Aha upplevelse. Första gången som jag testade ett par hörlurar med ANC var när jag fick en billig blåtandshörlur med någon tidnings-prenumeration. Jag tänkte jag kan väl koppla lurarna till TVn och det gjorde jag men när jag testade första gången så hajade jag till. Det blev nämligen "tyst". Ja ljudet från TVn hörde jag förståss om än att kvalitén var urusel, men ljudet från köksfläkten som brummade i köket försvann. Jag trodde verkligen inte att det skulle vara så stor skillnad. Bullerskydd i form av hörselskydd, proppar och liknande sänker bara ljudet, men ANC-lurarna tar bort vissa ljud helt. Jag är frälst och har idag både inears och overears med ANC. Rekommenderas varmt.

Mina Overears: https://amzn.to/40CvFuM 

Mina inears: https://amzn.to/3KLojPX

Jag har även funderat på hörselskydd med ANC-teknik. men jag är inte riktigt där ännu. Just hörselskydd är en teknik som utvecklas oerhört snabbt just nu och jag inser att det är svårt och framförallt dyrt att köpa och testa mig fram till kåpor som funkar för mig. Jag har ett par Peltor WS alert som jag använt i snart 6 år men dom saknar den aktiva bullerreduceringen som jag önskar. Jag är medveten om och har tänkt testa Isotunes men det är nog något som kommer att komma i en framtida artikel i såfall.

Ordning i köket...
 Jag har skrivit om organisation och struktur och hur viktigt det blivit för mig. Just där så har jag ett bra hjälpmedel som kanske inte så många tänker på som just ett hjälpmedel. Jag har köpt en Dymo märkmaskin https://amzn.to/3les4Dh som hjälper mig i mitt strukturerande. Jag drömmer om att köpa en riktig etikettskrivare men det får nog vänta ett tag till, det är inte riktigt högsta prioritet i vårat liv och att få den via hjälpmedelscentralen det var omöjligt:-)



Har du några bra hjälpmedel i din vardag? Skriv gärna en kommentar och tipsa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jakt och Fiske som Avkoppling för Individer med Autism

I dagens hektiska samhälle är det avgörande att hitta sätt att koppla av och återhämta sig. För personer med autism kan jakt och fiske vara...