lördag 2 december 2023

julklappar, traditioner och högtider när man har autism

 

Hej alla läsare på Manly Minutes! Idag tänkte jag ta upp något som många av oss med autism kan relatera till – julklappar, traditioner och högtider. För mig har dessa stunder alltid varit lite speciella och samtidigt en utmaning. Så låt oss dyka in i hur jag upplever julen och dess påverkan på min autism.

En Annorlunda Syn på Julen
Julen, den tiden på året som för många är fylld av glädje och förväntningar. För mig som har autism innebär det en annorlunda syn på traditioner och högtider. Julklappar, ljus, och julmat är alla element som triggar mina sinnen på olika sätt. Det är som att min hjärna försöker hitta balansen mellan att njuta av stämningen och att hantera överstimuleringen. jag gillar egentligen julen men det finns saker som är rätt jobbigt. Som barn så uppskattade jag egentligen bara en sak med julen, att kunna gömma mig i ett hörn med en bok utan att bli störd. Ofta hade jag ju fått någon bok som jag ville ha i julklapp. Som vuxen så inser jag att jag egentligen gillade dom återkommande rutinerna vid varenda jul, kalle anka klockan tre och julkalendern veckorna före jul. Ett säkert kort varje år. Jag saknar fortfarande "Plankan" på tv varje nyårsafton numer då man slutat med den fantastiska traditionen.

Djupdykning: Navigera Genom Julstöket
Julklappsshopping, en aktivitet som för många är spännande och rolig. För mig är det annorlunda. Att navigera genom butiker fyllda med blinkande ljus, hög musik och folkvimlet kan vara överväldigande. Det är som att varje blinkande ljus är en extra input som min hjärna måste hantera. Trots det försöker jag hitta sätt att göra julklappsshoppingen mer hanterbar, som att välja lugnare tider på dagen eller framför allt, handla online.
När det kommer till själva julklapparna är jag medveten om att mina nära och kära kanske inte alltid förstår mina önskningar och behov. Därför är kommunikation viktig. Att förklara mina preferenser och behov när det gäller julklappar har hjälpt till att skapa en mer stressfri jul för mig.
Nu är det inte bara julklappar som är stökigt, det är även maten, och pyntet som ska till här hemma. Missförstå mig inte jag gillar egentligen julpynt och julmat. Men det blir aldrig som jag egentligen tänkt mig.

Att Skapa Lugn under Högtiden
Traditioner och högtider innebär ofta sociala sammankomster och middagar. För mig som har autism kan dessa situationer vara utmanande. Bullret från samtal och ljudet av bestick mot tallrikar kan ibland bli överväldigande. Att förbereda mig genom att ha möjlighet att dra mig tillbaka och skapa lugn är viktigt. Jag har börjat undvika tillställningar som exempelvis julbordet med arbetskamraterna, skyltsöndag och luciafirande.
En strategi jag tänker börja använda är att ha en "safe space" där jag kan gå om jag känner att överstimuleringen blir för intensiv. Det kan vara ett rum där ljudnivån är lägre eller en plats utomhus där jag kan andas och återhämta mig. Att kommunicera mina behov till mina nära och kära har varit avgörande för att skapa förståelse och stöd under högtiderna
.
Avslutning: Dela Era Erfarenheter
Att navigera genom julklappar, traditioner och högtider med autism kan vara utmanande, men det finns sätt att skapa en mer hanterbar och njutbar upplevelse. Genom öppen kommunikation och att skapa utrymme för egenvård kan man minska stressen och öka välbefinnandet.
Jag är nyfiken på hur ni, kära läsare, upplever julen med autism. Lämna gärna en kommentar nedan och dela era egna erfarenheter och strategier. Att skapa en gemenskap där vi stöttar varandra är viktigt.

Innan jag avslutar detta inlägg vill jag uppmana er att inte bara läsa utan också dela era egna tankar och erfarenheter. Kommentera nedan och låt oss skapa en plats där vi kan lära av varandra och stötta varandra genom den här tiden av året. Vi är alla unika, men genom att dela våra historier kan vi skapa en starkare gemenskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jakt och Fiske som Avkoppling för Individer med Autism

I dagens hektiska samhälle är det avgörande att hitta sätt att koppla av och återhämta sig. För personer med autism kan jakt och fiske vara...