lördag 25 november 2023

Vad är autistisk Burnout?


Hej kära läsare av Manly Minutes! Idag ska vi prata om något som berör – autistisk burnout. För er som följer mig vet ni att jag skriver om saker som berör mig, och den här gången är inget undantag. Så, häng med och gräv lite i ämnet.

Att möta väggen som autist För ungefär fem år sedan fick jag min autismdiagnos, och sedan dess har jag utforskat detta nya perspektiv av mig själv, bland annat genom min blogg. En av de utmaningar som vi, med högfungerande autism, möter är autistisk burnout. Något som jag upplevde rejält några år innan jag fick min diagnos när allt kollapsade på jobbet och i privatlivet samtidigt. Men vad är det egentligen?
Autistisk burnout kan liknas vid att gå in i väggen. Det är när alla krav, stimuli och förväntningar blir överväldigande och tar över vår förmåga att fungera. Precis som för andra människor kan stress och överbelastning påverka oss, men för oss med autism kan det bli extra intensivt.

Personer som upplever autistisk burnout kan märka av olika symtom, inklusive:
  • Mentalt Utmattning: En känsla av överbelastning och trötthet som påverkar den mentala kapaciteten.
  • Sensorisk Känslighet: Förstärkt reaktion på sensorisk stimulans som ljud, ljus eller beröring.
  • Svårigheter med Kommunikation: Ökad utmaning att kommunicera och interagera med andra.
  • Förändring i Rutiner: Svårigheter att hantera förändringar i rutiner och omgivning.
För mig personligen har autistisk burnout känts som att tappa fotfästet. Det är som om alla filter försvinner, och jag blir extra känslig för ljud, ljus och krav från omvärlden. Mitt focus försvinner och plötsligt så klarar jag inte av det jag gör normalt. Jag tappar förmågan att navigera genom vardagen på ett sätt som är förståeligt för andra. Tankarna snurrar men jag kommer inte framåt utan det blir bara ett enda trassel.

När energin sinar och känslorna tar över
. Autistisk burnout är inte bara fysisk trötthet, det är även en känslomässig utmattning. Vi hamnar i en situation där vårt system överbelastas, och det påverkar allt från vår koncentration till våra sociala interaktioner.

Att hantera autistisk burnout: Vägen till återhämtning Att förstå och hantera autistisk burnout är en utmaning, men det finns strategier för återhämtning. Att skapa en lugn och förutsägbar miljö är viktigt. För mig har det varit till stor hjälp att identifiera tidiga varningssignaler och ta pauser när det behövs. Jag ser idag att om jag identifierar tecknen i tid så kan jag gå vidare efter en kortare återhämtning. 2015 när jag hade en rejäl burnout (trots att jag inte insåg det då) så tog det närmare tre månader för mig att komma tillbaka, en månad heltidssjukskriven samt nära två månader med andra uppgifter för att hitta mig själv, i konstant kontakt med psykolog.

Att hantera och förebygga autistisk burnout kräver en individuell strategi. Här är några generella tips:
  • Skapa Tydlighet i Kommunikationen: Tydlig kommunikation och klara förväntningar kan minska stress och förvirring.
  • Bygg In Rutiner: Att skapa stabila rutiner och planera förändringar i förväg kan underlätta övergångar.
  • Ta Pauser: Att planera regelbundna pauser för att återhämta sig från sensorisk överbelastning är viktigt. För er som läser och kanske själva kämpar med autistisk burnout, kom ihåg att ni inte är ensamma. Det är okej att be om stöd och sätta gränser. Vi är alla olika, och det är viktigt att respektera våra egna behov för att undvika att nå väggen.

En uppmaning till er – dela era tankar. Ett av de mest kraftfulla verktygen vi har är vår egen berättelse. Genom att dela med oss av våra erfarenheter kan vi öppna dörrar för förståelse och stöd, inte bara för oss själva utan för hela gemenskapen.
Min resa med autistisk burnout har varit präglad av självinsikt och sökandet efter sätt att hantera de utmaningar som uppstår. Jag har lärt mig att det är okej att vara sårbar och att be om hjälp när det behövs. Det är också viktigt att acceptera att det finns dagar när det är svårt att klara av allt, och det är helt i ordning.
För er som läser och kanske känner igen er i mina ord, låt oss tillsammans skapa en plats där vi kan dela våra framsteg och motgångar. Kommentera nedan och berätta om era egna strategier för att hantera autistisk burnout. Varje liten insikt och varje delad erfarenhet kan vara en länk i kedjan som hjälper någon annan att navigera genom sina egna utmaningar.
Innan jag avslutar vill jag rikta en uppmaning till er alla. Ta er tid att reflektera över era egna upplevelser och de strategier ni har använt för att övervinna utmaningarna. Dela med er av era berättelser och kunskaper för att skapa en större medvetenhet kring autistisk burnout.

Tack för att ni följer med mig på denna resa genom autistiska tankar och känslor. Vi är starka tillsammans!
Autistisk burnout är en del av vår verklighet, men det behöver inte definiera oss. Genom att arbeta tillsammans som en gemenskap kan vi skapa en värld där vi känner oss förstådda och stöttade.
Så, kära läsare, låt oss fortsätta denna viktiga dialog. Lämna en kommentar och låt oss tillsammans skapa en plats där vi kan dela, stödja och inspirera varandra.
Tack för att ni tar er tid att läsa och vara en del av denna gemenskap. Vi är starka tillsammans, och vi kommer att fortsätta växa och lära av varandra på denna resa genom livet med autism.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jakt och Fiske som Avkoppling för Individer med Autism

I dagens hektiska samhälle är det avgörande att hitta sätt att koppla av och återhämta sig. För personer med autism kan jakt och fiske vara...