onsdag 8 februari 2023

Hur kan man ha det så stökigt när man är så organiserad? 5S funkar även hemma.


Är du en sån som känner att det är oreda i ditt liv? Har du oreda i sinnet? Är du sån som mig som inser att det är stökigt men har svårt att se oredan? Vill du känna dig piggare i din vardag? Jag har ett tips om en metod som har fungerat för mig. Jag vill inte på några sätt påstå att jag har blivit mr pedantisk efter att vi började fundera på 5S här hemma men onekligen så har vi fått bättre ordning och struktur senaste åren med 5S. 

 Men vad är då 5S?Första gången jag stötte på 5S var när jag fick en tillfällig anställning som konsult åt en rikstäckande butikskedja som hade för avsikt att effektivisera sina lokala butikslager och samtidigt få en gemensam ordning för samtliga butiker. Jag insåg inte direkt varför jag var rätt man på rätt plats, men rekryteraren som rekryterat mig måste ha haft någon sorts sjätte sinne. Jag hade ju arbetat delvis med 5S i åratal utan att veta om det. Jag hade nämligen en strikt och väldigt organiserad ordning i min lastbil som jag åkte omkring med och sålde bröd. Min fru hon kunde inte förstå nånting när hon följde med mig första gången till min lastbil, hon undrade hur jag kunde ha sån ordning på jobbet och sån oordning hemma. För mig var det en nödvändighet för att klara av mitt arbete, hemma fanns inte behovet.

5S är grundläggande för att införa lean-produktion och står för dom japanska orden: Seiri (klassificering), Seiton (ordning), Seiso (rengöring), Seiketsu (standardisering) och Shitsuke (Disiplin). Jag brukar kort säga att det handlar om: Sortera, strukturera, städa, standardisera och skötsel. Det är en enkel men ack så effektiv metod som numera används i olika utsträckning i närapå alla industrier.

Nu säger jag inte att alla ska införa Lean i hemmet, men nästa gång du vårstädar så ta en fundering på hur du organiserar ditt hem. Det är tid som är väl spenderad. Att plocka ut sakerna ur städskrubben, städa skåpet, fundera på vilka saker du har som är bra att ha, för att sedan organisera tar inte så lång tid men du kommer att spara en massa tid under åren som följer bara för att du slipper leta efter den där elementborsten. Nu kommer jag inte att skriva detaljerat om hur man inför 5S av den enkla anledningen att det redan finns massor av litteratur i ämnet. Däremot kan jag skriva lite om vad vi har lyckats med här hemma.

  1. Hur många skåp har du som ser ut såhär?
    Sortering/Klassificering.
    Kanske den svåraste biten för mig personligen. Att öppna en låda och se vad har jag här som jag använder ofta och vilka saker är hyllvärmare? Behöver jag ha kvar den där nyckelringen från disneyland 2003 eller är det något som ska sättas i förvar/säljas/kastas? När man börjat den här resan så kommer man snabbt att inse att man har massor med prylar som man aldrig använt och aldrig kommer att använda. Jag säger inte att du ska kasta farmors skål, men om du inte har den framme kanske någon kusin kommer att ha glädje av den. Det kommer i alla fall farmor att uppskatta betydligt mer än om skålen ligger undanstoppad längst in i porslinsskåpet. Så inventera sakerna, gärna då i tre-fyra kategorier:  1.Viktiga/behålla, 2.bra-att-ha-saker/långtidsförvaring,  3.oviktiga/kastas, 4.oviktiga/säljes/bortskänkes.
  2. Städa. Se till så att dina förvaringssystem, skåp, hyllor, och liknande är rena. Rengör samtidigt även sakerna i första kategorin (viktiga/behålla). Resultatet kommer att göra att ditt hem känns rent och städat.
  3. Efter sortering så var det inte så
    mycket kvar att strukturera..
    Struktur/organisering.
    Den roligaste biten av alla. Det är nu man bestämmer vart kaffebryggaren ska ha sin plats och i vilken ordning besticken i lådan ska ligga. I vårt hem så har vi även vart tydliga med att märka upp många iordningställda platser. Jag är medveten om att det är överkurs men för mig är det en ovärderlig hjälp. Alla kökslådor har en etikett som hjälper mig när jag ska sätta undan disken eller hämta en visp-skål för grädden. I garaget har alla verktyg sin egen plats eller sin egen förvaringslåda, samtliga märkta och strukturerade. Överkursen för mig är att jag har märkt lådorna med kläder i klädkammaren, jag hade antagligen hittat mina kalsonger ändå. När man arbetar med 5S så brukar man även märka ut var på en arbetsbänk var sak ska ha sin plats. Det tror jag en del har behov av men det behovet finns inte hos oss. Alla vet ändå vart brödrosten, mobilladdaren och kaffebryggaren ska stå.
  4. Standardisering. om man går hela vägen med att arbeta med 5S i hemmet så kan man fundera på om man ska skapa en egen stil för etiketter, förvaringslådor och liknande. Jag lovar dig, om du tar dina 10 pärmar av olika sort och köper 10 nya likadana så kommer det att få en lugnande effekt på dig nästa gång du ska sortera in en försäkringshandling eller ett brev från skatteverket. Samma sak händer om du bara har en sorts lådor i klädkammaren eller matchande bokhyllor. Hos oss så använder vi Dymon väldigt mycket och Ikea har fått stå för stilen på massor av våra förvarningssystem. Det blir ett lugnt intryck när man har fem separata hyllor men dom är av samma slag. Vårt nästa projekt är att införskaffa likadana förvaringsbackar och ersätta alla tio olika sorter som vi använder idag. 
  5. Skötsel. Har du gjort dom fyra första stegen? Grattis, nu har ditt hem förvandlats till ett strukturerat hem med nordisk enkel stil. Men det är nu som arbetet börjar. För att behålla ordningen hemma så krävs disciplin. Jag om någon vet att det är svårt och vissa hörnor får vi ständigt återkomma till. Men du har gjort det stora jobbet nu gäller det bara att fortsätta. När du kommer hem med en ny röd T-shirt, lägg den då i lådan för röda T-shirts. Eller om du köper en ny hallmöbel, se till så att den matchar ditt befintliga förvaringstema och märk upp lådorna så att du vet vad som ska vara i varje låda.
Har det hjälpt mig? Ja, jag har betydligt lättare att hålla ordning nu än tidigare. Bara en sån sak som att städa mitt röriga skrivbord har gått från att hända högst en gång per år till minst en gång per månad. Det blir fortfarande rörigt men det är enkelt att samla ihop och plocka undan när var sak har sin plats. Jag ser även direkt om något har kommit på drift. I köket finner vi nog största vinsten, visserligen så stör jag mig varenda dag på nån ny grej som lämnats framme på köksbänken men Jag kan sätta undan sakerna för jag kan leta åt dess rätta plats även om det inte är jag som tagit fram den. 

Mina bästa hjälpmedel för en bra organisation

https://amzn.to/3Y4i5ic Dymon, den jag använder mest av allt. Jag har till och med börjat göra en enklare sorts hyllkantsetikett med Dymon.

https://amzn.to/3Xf9GaI Hyllkantlister, oj vad jag älskar dessa. Sätter inte bara dessa på hyllor utan även på lådor.

https://amzn.to/3DI3AbV Sortimos system, har blivit ett måste för mig. Återkommer överallt i hemmet. Alla verktyg har en sortimolåda, det har även börjat smyga in lådor på andra ställen. Batterilådan och första förbandslådan är bra exempel.

https://amzn.to/3HFgSXC Byrålådan då? jamenvisst kan det bli ordning där också...

Nedan har vi några bilder som kan illustrera delar av 5S. Jag är medveten om att vi inte når hela vägen fram på många platser i vårt hem men jag ser det så här. Det är bättre med en liten ordning i oredan än ingen ordning alls.



Var är min... En fråga som kommer allt mer sällan.

Skrivbordsordning.

Sortimo, och det blir sådan ordning.
Här med hyllkantsetikett på varenda låda.

Garaget med alla små saker och verktyg.
Viktigaste platsen för mig att hålla ordning på.
Ordning i skrubben...
Alla kökslådor är märkta på samma vis.
Diskret men effektivt.


Dela upp lådan.

Mitt viktigaste redskap, Dymon, Snabba etiketter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jakt och Fiske som Avkoppling för Individer med Autism

I dagens hektiska samhälle är det avgörande att hitta sätt att koppla av och återhämta sig. För personer med autism kan jakt och fiske vara...